Wat is je leeftijd?
Je kunt hoe dan ook de website bezoeken.
Elk jaar brengen Nielsen en MarketingTribune de top 100 uit van bedrijven die het meeste geld uitgeven aan advertenties.
In de top 100 van 2023 staan vijf gokbedrijven. Ook vorig jaar stonden er vijf gokbedrijven in de lijst. De Nederlandse Loterij geeft het meeste uit aan gokreclames.
Speel de leukste casino spellen bij de beste online casino’s, getest door onze casino experts.
Beperkingen voor alle aanbiedingen kunnen van toepassing zijn. Zie algemene voorwaarden voor details. Señor Casino ontvangt commissies van de gepromote casino’s. Gok alleen als je 18 jaar of ouder bent. Drink tequila met mate.
Nielsen, marktleider in kijk- en luisteronderzoek, brengt elk jaar in samenwerking met MarketingTribune een top 100 uit van bedrijven die het meeste dinero spenderen aan reclames.
De numero uno is Procter & Gamble. Procter & Gamble gaf in 2023 maar liefst 136,3 miljoen euro uit aan reclames. Daarmee stoot het bedrijf grootgrutter Albert Heijn van de troon.
De Nederlandse Loterij is met 105,2 miljoen goed voor een zesde plek. Andere kansspelbedrijven in de top 100 zijn de Nationale Postcodeloterij, de Vriendenloterij, Holland Casino en Unibet.
BetCity.nl verdween uit de top 10. Señor Casino verwacht dat Unibet over 2024 ook uit de lijst verdwijnt. Dat heeft alles te maken met het verbod op het maken van ongerichte reclame voor online kansspelen dat medio 2023 is ingegaan.
Ondanks ‘Gamble’ in de naam, heeft Procter & Gamble niets te maken met gokken. Procter & Gamble is eigenaar van een flink aantal bekende merken. Onder andere de maandverbandjes van Always, de batterijen van Duracell, de scheermesjes van Gillette en d luiers van Pampers behoren tot het portfolio van Procter & Gamble.
In totaal maakten de merken van Procter & Gamble voor maar liefst 136,3 miljoen euro reclame. Daarvan ging 134,5 miljoen euro op aan reclame op televisie.
Albert Heijn maakte in totaal voor 135,9 miljoen euro aan reclame. Daardoor wisselen Procter & Gamble en Albert Heijn van plek ten opzichte van 2022.
A.S. Watson Europe Health & Beauty (eigenaar van onder andere Kruidvat, Trekpleister en ICI Paris XL), Unilever Nederland en Lidl vervolledigen de top vijf van bedrijven die het meest uitgaven aan reclame in 2023.
De Nederlands Loterij Organisatie bezet de zesde plek op de lijst. NLO gaf in 2023 105,2 miljoen euro uit aan reclames. Een jaar eerder was dat nog 111,8 miljoen euro. Daardoor zakt NLO één plek op de lijst. NLO is eigenaar van de Staatsloterij, de Krasloterij en TOTO.
Het meest gaf NLO uit aan reclames op televisie: 69,3 miljoen euro. Aan reclames op de radio werd 15,8 miljoen euro uitgeven en aan reclames via online displays 13,9 miljoen euro.
De Nationale Postcodeloterij gaf in 2023 meer uit aan reclame dan in 2022. Er werd voor 45,5 miljoen euro aan reclame uitgegeven. Dat is 6,2 miljoen euro meer dan in 2022. Het meest werd uitgegeven aan televisiereclame. Irritante spotjes met onder andere Gaston, Caroline Tensten en Winston met de ingewikkelde achternaam waren in 2023 goed voor 27 miljoen euro. De Nationale Postcodeloterij steeg zodoende van plek 22 naar plek 15. Online bood de Postcodeloterij enkele kansspelen aan. Dat leidde tot een stevige discussie met de Kansspelautoriteit.
De Vriendenloterij gaf 38,7 miljoen uit aan reclame. Dat is twee miljoen euro minder dan een jaar eerder. Daarmee stijgt de Vriendenloterij van plek 21 naar plek 18. Ook de Vriendenloterij zette het budget vooral in voor televisiereclames. Ook de Vriendenloterij bood een tijd enkele online kansspelen aan. Ook dat leidde tot een last onder dwangsom van de Kansspelautoriteit.
Reclames voor loterijen vallen niet onder het verbod op ongerichte reclame voor online kansspelen. Señor Casino verwacht daarom dat de loterijbedrijven ook in 2024 flink wat geld uitgeven aan reclamespotjes en ook volgend jaar hoog in de lijst terug te vinden zullen zijn.
Holland Casino heeft tot 1 juli 2023 reclame kunnen maken voor Holland Casino Online. Daarna alleen voor de vestigingen van Holland Casino.
Holland Casino gaf 21,6 miljoen euro uit aan reclame. Daarvan ging 13,5 miljoen euro op aan reclame op televisie. Online reclame kostte 6,5 miljoen euro.
In 2022 gaf Holland Casino 23 miljoen euro uit aan reclame.
Nieuwkomer in de lijst is Unibet. Unibet gaf in 2023 17,4 miljoen euro uit aan reclame ten opzichte van 12,8 miljoen euro in 2022. Unibet beschikt sinds juni 2022 over een vergunning om online kansspelen aan te bieden.
Unibet gaf het geld uit aan vooral online reclame: 14 miljoen euro. Daarmee staat Unibet tweede in de lijst met bedrijven die in 2023 meer uitgaven aan reclame via online displays. Enkel festivalorganisator United Music Events gaf meer uit aan reclame via online displays.
In 2022 stond BetEnt, eigenaar van BetCity.nl, nog op een 44e plek. BetEnt gaf 28,3 miljoen uit aan reclame in 2022. Dat is in 2023 nog minder dan de helft: 13,3 miljoen euro.
Sinds 1 juli 2023 mag BetCity geen reclame meer maken op televisie. Señor Casino ziet BetCity.nl dan ook niet meer terugkomen in de lijst.
BetCity.nl haalde nog wel de top 10 lijsten van grootste dalers in procenten en centen.
Welkom bij Señor Casino
Wat is je leeftijd?
Je kunt hoe dan ook de website bezoeken.